Project CHIRP
Onderzoek naar
achteruitgang Scholekster
Nieuwsoverzicht
25-10-2022
Zendergegevens Scholekster openbaar gemaakt
13-09-2022
Symposium Scholekster
04-05-2022
Demografische oorzaken achteruitgang scholeksterpopulatie Schiermonnikoog
14-03-2022
Aanpassingsvermogen in een veranderende wereld
31-01-2022
Scholeksters vermijden verstoorde hoogwatervluchtplaats
27-01-2022
Relatie tussen hoogwatervluchtplaats, foerageergebied en voedsel
01-10-2021
Handleiding voor het kwantificeren van lichaamsconditie
14-09-2021
“Broedkolonie” Scholeksters op Ameland
24-08-2021
Broeddispersie bij Scholeksters
24-08-2021
Verstoring door vliegverkeer heeft meestal geen effect op overleving
23-02-2021
Inefficiënte scholeksters hebben meer last van verstoring
24-09-2020
Hoeveel last hebben wadvogels van vliegtuigen?
04-12-2019
Gevolgen van voedsel specialisatie voor foerageerpatronen
19-11-2019
Scholekster weekend 2020 Groningen
11-11-2019
Overwinteringsgebieden van in Nederland broedende Scholeksters
03-06-2019
Effect van slijtage en verlies van kleurringen op overlevingsschattingen
04-05-2019
Scholekster op het dak
26-03-2019
AviNest App: Nu beschikbaar in de Play Store
25-02-2019
Migratie en overleving van Scholeksters in Nederland
21-12-2018
Is het landbouwgebied een valkuil voor de scholekster?
16-12-2018
Ook in 2018 goed broedseizoen in de Buurdergrie op Ameland
29-11-2018
De eerste bevindingen zenderonderzoek scholeksters in Assen
06-11-2018
Geef je nu op voor het 9e Scholeksterweekend!
16-10-2018
Verslag CHIRP vrijwilligersdag 2018
20-08-2018
Van Vlieland naar Texel, Apeldoorn of Scandinavië en weer terug
18-07-2018
Uitnodiging CHIRP vrijwilligersdag 13 oktober 2018
05-04-2018
Op en neer van Vlieland naar broedgebieden
13-03-2018
IJs Waddenzee zorgt voor lokale verplaatsing gezenderde scholeksters
06-03-2018
Successful winter catches 2018: More than 700 oystercatchers ringed!
13-02-2018
Nature Today: Texelse graslanden trekken scholeksters van Vlieland
11-01-2018
Welke Vliehors-scholeksters weten de weg naar Texel?
27-12-2017
42 scholeksters gezenderd op de Vliehors
06-11-2017
Aankondiging Scholeksterweekend 2018
18-10-2017
Hoe snel en hoog trekken Noordelijke scholeksters?
02-09-2017
Steeds meer zendervogels terug(gevonden) in de Waddenzee
20-08-2017
Verslag CHIRP vrijwilligersdag 2017
26-07-2017
Viermaal is scheepsrecht voor scholekster in Friesland
06-07-2017
Update zendervogels Vliehors
29-06-2017
Overleving en migratie van scholeksters in Nederland
27-06-2017
CHIRP vrijwilligersdag: 19 augustus 2017!
12-06-2017
Update: CHIRP-broedseizoen
09-06-2017
Broedvogels op de Vliehors: Nieuwe zenders en storm
21-04-2017
Wat deden de gezenderde scholeksters afgelopen winter?
13-04-2017
Update CHIRP-scholekster waarnemingen
12-04-2017
Ringaflezingen met BirdRing direct naar Wadertrack!
10-04-2017
Zegt snavelkleur iets over conditie?
16-03-2017
Gezenderde scholekster Wietske teruggevonden
14-03-2017
Woerden valt niet in de smaak bij gezenderde scholekster
07-03-2017
De wintervangsten zijn afgesloten!
23-02-2017
Nieuwe kleurringcodes in Wadertrack
13-02-2017
Vroege Vogels reportage over gezenderde scholeksters
10-02-2017
Productie kleurringstrengen in volle gang
10-02-2017
UvA-BiTS pagina online
10-02-2017
Succesvolle eerste wintervangsten
10-02-2017
Nieuwe kleurringcodes

18-10-2017


Op Nature Today berichtten we vorige maand al dat drie gezenderde scholeksters vanaf Vlieland ver naar het noorden zijn gevlogen tijdens het zomerseizoen van 2017. Ondertussen zijn alle gegevens van deze scholeksters gedownload en hebben we een goed beeld van zowel de voorjaarstrek als de najaarstrek. Uit de GPS gegevens blijkt dat scholeksters grote vlieghoogtes kunnen bereiken tijdens de migratie.


Voorjaarstrek en najaarstrek van scholeksters 5420 (rood), 5423 (groen) en 5440 (blauw).



Animatie april 2017 – augustus 2017. 5420 (rood), 5423 (groen) en 5440 (blauw).


In de onderstaande tabellen worden details gegeven van zowel de voorjaarstrek als de najaarstrek van de drie Noordelijke scholeksters. Het aantal gevlogen kilometers is berekend op basis van de GPS gegevens, en is dus niet de rechtstreekse afstand van Vlieland naar het zomergebied. De tijden zijn weergegeven in UTC. Voor de Nederlandse zomertijd moet 2 uur bij de UTC opgeteld worden.

Scholekster 5420 (RR-CZLJ) vertrok eind mei vanaf Vlieland en kwam na vier dagen aan bij Myre in Noorwegen. Zowel tijdens de voorjaarstrek als tijdens de najaarstrek stak de scholekster het Noorse hooggebergte over. Op de heenweg vloog de vogel op een maximale hoogte van 4750 meter.

Scholekster 5423 (RR-CZLB) had duidelijk geen haast tijdens de voorjaarstrek. De vogel vertrok op 10 mei en kwam pas ruim een maand later, op 12 juni, aan bij Mausund in Noorwegen. Onderweg maakte de scholekster diverse tussenstops. Op de terugweg vloog de vogel wel snel, en overbrugde hij de afstand naar Vlieland in 3 dagen en 6 uur. In tegenstelling tot scholekster RR-CZLJ vloog deze vogel niet over het vasteland, maar volgde het de kust en vloog daarbij steeds op lage hoogte.

Scholekster 5440 (RR-CQLC) vloog vanaf 24 april in minder dan 4 dagen naar het Russische Belomorsk. Op de terugweg deed de vogel er 6 dagen over. Zowel tijdens de voorjaarstrek als tijdens de najaarstrek vloog de scholekster delen op kilometers hoogte. Tijdens de najaarstrek werd een maximale hoogte van 5236m vastgesteld door de GPS tracker. Let wel dat dit een maximale hoogte is, meestal vloog de vogel op een lagere hoogte.

Veel vogelsoorten bereiken tijdens de migratie enorme vlieghoogtes en scholeksters zijn daarop dus geen uitzondering. De hoogste waarneming van een vogel is waarschijnlijk die van een Ruppels Gier die op meer dan 11 km hoogte tegen een vliegtuig aanvloog (Laybourne, 1974). Van kraanvogels, ooievaars, eenden, zwanen en steltlopers (bijv. rosse grutto) is ook bekend dat ze op grote hoogte kunnen vliegen tijdens de migratie.


Overzicht Scholeksters
ScholeksterRingcodeGeslachtGeboortejaarBestemming
5420RR-CZLJMan<2016Myre, Noorwegen
5423RR-CZLBMan<2016Mausund, Noorwegen
5440RR-CQLCMan2016Belomorsk, Rusland


Details Voorjaarstrek
ScholeksterVertrekAankomstDuurkmMax. hoogte (m)
542020 mei, 16:5024 mei, 20:504d, 4u24414750
542310 mei, 20:2012 juni, 06:3532d, 10u3144686
544024 apr, 09:5028 apr, 03:103d, 17u23862902


Details Najaarstrek
ScholeksterVertrekAankomstDuurkmMax. hoogte (m)
54208 aug, 16:4014 aug, 16:456d, 0u21762639
542324 aug, 16:0027 aug, 22:003d, 6u1514830
544022 aug, 20:1028 aug, 21:056d, 1u28015236


Literatuur
Laybourne, R. C. (1974). Collision between a vulture and an aircraft at an altitude of 37,000 feet. The Wilson Bulletin, 86 (4), 461-462.


Formulier haalt reacties op...